Orkestbezetting

De bezetting van het orkest kan, afhankelijk van de grootte van het koor en de benodigde financiële middelen, samengesteld worden naar een groep met:

  • Een kleine of enkele bezetting: strijkers, (evt.) enkele blazers, klein continuo (cello, orgel of klavecimbel)
  • Een uitgebreide bezetting: strijkers, hout- en koperblazers, slagwerk en uitgebreid continuo (b.v.: orgel, klavecimbel, violone, cello, fagot, theorbe of luit en evt. barokharp)

Karakteristieke barokinstrumenten als: viola da gamba, viola d’amore, hobo da caccia, blokfluiten en zink kunnen tevens ingezet worden.

Op het repertoire staan alle standaard werken van de Barok en de Klassieke stijlperiode.

Gerard Beemster

dirigent Kathedrale Koor Utrecht

“De keren, dat ik in de gelegenheid was met Florilegium Musicum te werken, was ik steeds onder de indruk van hun dienstbare collegialiteit, muzikaliteit en openheid!
Haydn’s Nelsonmis en Mozart’s Requiem klonken energiek en zeer muzikaal.
Het was een feest om Bach’s Missa Brevis in gkl met Florilegium te doen”

Instrumentale intermezzi

Naast de orkestbegeleiding van de koorwerken kunnen er in het programma ook
instrumentale werken in het programma ingepland worden.
Voor deze instrumentale intermezzi beschikt het orkest ook over een ruim assortiment bladmuziek.

Bijzondere projecten

Het orkest gaat graag in op bijzondere aanbiedingen.

Zo speelde Florilegium Musicum in maart 2009 met het Kamerkoor Cappella ’92 o.l.v. Gerben van der Veen, de première van de Fryske Matteuspassy.
Dit is een versie van Bachs Mattheus Passion met de tekst hertaling van Jan Rot, door Eppie Dam in het Fries vertaald .
In maart 2018 en maart 2019 zal deze Passy opnieuw worden uitgevoerd tijdens 6 concerten in Friesland en Ost-Friesland (Noord Duitsland).

Gerben van der Veen
Gerben van der Veen

dirigent van kamerkoren: Capella ’92 en Hortus Vocalis

“Betrokken en vakbekwame musici; dat zijn voor mij de kernwoorden als ik denk aan de keren dat ik het genoegen had om met Florilegium Musicum te werken. Die betrokkenheid uit zich in een flexibele opstelling en het meedenken in de voorbereidingen en de coöperatieve houding tijdens de repetities en de concerten. Of het nu een groot concert is zoals met de MP of een cantate dienst met een enkelvoudige bezetting.
Prachtig voorbeeld is het enthousiasme en de open houding tijdens de concerten met de MP in de Friese vertaling van Eppie Dam in 2009.
Wat mij betreft blijft de route naar het hoge noorden nog lang open.”